Hjertestartere i bygda

Iløpet av våren har Lions Nordre Ringsaker, Bygdeutvalget og Brøttum Idrettslag kjøpt inn to nye hjertestartere og arrangert to kurs i bruk av hjertestarteren for virksomheter i bygda.

En er plassert i kiosken på Tømmermyra.

Den andre er er plassert innenfor døren på treningssenteret til Espen. Der er det åpent det meste av dagen og kvelden, så derfor er den plassert der.

Idrettsalget anbefaler alle trenere, lagledere, aktivitetsledere og alle andre å laste ned appen «113″ fra Norsk Luftambulanse. Denne er til god hjelp om du kommer i en nødsituasjon. Den viser alarmsentralen hvor du er, gir deg koordinater og den viser deg hvor det er hjertestartere i nærheten.

Vi i idrettslaget håper selvfølgelig at det aldri blir behov for å bruke Hjertestarene men at dersom situasjonen krever det så er alle i bygda kjent med hvor de er.

PS. Man må ikke ha gått kurset for å bruke den. Det er en stemme i enheten som veileder deg gjennom prosessen. Men det er viktig at alle benytter muligheten til førstehjelpskurs når man får tilbud om dette i jobben, skolen eller frivilligheten.

rdj 5 2 1 Banebelysning