Seier over avdelingsvinneren!!

Brøttum-Varde 3-2 (0-1)

En rett og slett forferdelig første omgang, samt en meget god andre, var akkurat nok til å sende Varde opp i 4.divisjon med en ubehagelig påminnelse om at det finnes lag i 5.divisjon som er vel så gode som dem pr. dags dato. Etter å ha slått opprykkerne hele 4-0 borte i vår og 3-2 hjemme i dag, er det med andre ord andre resultater enn de to topplagene seg imellom som gjør at det det er de grønne fra Gjøvik som ender poenget foran Brøttum, og ikke motsatt. Men først litt om kampen..

Hjemmelaget åpner frisk, og skaper flere gode muligheter offensivt, uten å få uttelling. Så surres det uvanlig mye i de bakre rekker, som sender en grønnkledd alene gjennom mot Grønbakken. Vår bunnsolide keeper gjør en meget kvalifisert redning, men får fint liten hjelp av forsvaret i den påfølgende situasjonen, og gjestene leder. Mål preger som kjent kamper, og de neste 35 minuttene minner mistenkelig mye om fadese-kampen hjemme mot LFK 3 tidligere i høst. Kort oppsummert; upresist, uinspirert, tamt, slapt, planløst; rett og slett grusomt. Heldigvis er ikke Varde stort bedre, og straffer oss ikke ytterligere i denne perioden, og det som skulle være en kamp mellom to brukbare lag på dette nivået, er det stikk motsatte.

Stemningen i pausen er laber; kun to mann får «godkjent»; keeper-Grønbakken og spiss-Årseth. Et par bytter gjøres, midtbanestrukturen endres, og samtlige er enige om at vi ikke kan være bekjent av en sååå slett prestasjon. Så kanskje det viktigste av alt; unge Stadeløkken kommer med et utsagn KUN han, og ingen andre, kan komme med. Pål får selv svare på hva som ble sagt (og ikke minst ment..) helt eksakt, men et eller annet om at «nå får vi fa** meg vide ut neseborene og lukte noen baller» var et så pussig innlegg i en ellers dyster garderobe, at den unisone krampelatteren jaget den trykkede frustrerte stemningen laaangt ut i skogen på Tømmermyra.

Og med fornyet humør i laget, var det et fullstendig forvandlet hjemmelag som entret banen etter pause! Innsatsen var en helt annen, de taktiske valgene var vesentlig bedre, presisjonen en helt annen, og strukturen i midtbaneleddet langt bedre. Inn på midten kom også Boye Bergum, og var særdeles toneangivende med sin energi og løpsstyrke. Nevnte Bergum var også direkte involvert i utligningen. Bergum utfordrer inn i 16-meteren, og klippes ned; soleklar straffe! Randgaard lusker frem fra stopperplass, og triller ballen kontrollert til motsatt side i forhold til keepers utslag; 1-1!!

Brøttum fortsetter å overkjøre avdelingsvinnerne, men blir straffet av et effektivt bortelag, som er farlige på kontringer med sine hurtige spisser. En avslutning slår via et Brøttum-bein, setter Grønbakken ut av spill, og sniker seg inn helt nede i lengste hjørnet. Møkkamål og ufortjent i forhold til spillets gang, men like full 1-2. Den fortjente utligningen må vi imidlertid ikke vente altfor lenge på. Årseth, som var tilbake i denne kampen fra sitt folkehøgskoleopphold i Østfold, herjet på høyresiden, og slo en krempasning av et innlegg til Evensen, som hadde fått en mer offensiv rolle i andre omgang. Evensen gikk til værs, og stanget vakkert inn 2-2. Dagens angrep!! Nevnte Årseth hadde en særs god dag «på jobben», og sto for dagens enkeltmannsprestasjon da han avgjorde kampen 10 minutter før slutt. Tilfeldigheter gjør at han plutselig befinner seg på fem-meteren, men skrått hold gjør at han må innover i banen for å få avsluttet. Og med sin signaturfinte, den kombinerte såle/piruett-finten, sender han kanskje avdelingens beste midtstopper (Vardes nummer 6) rett inn i kioskkøen til Øystein Torp, før han klasker ballen over keeper og opp i nettaket! Helt enormt!! Vi ser virkelig frem til å få tilbake Andreas medio mai 2015, etter å ha vært et helt år på treningsleir/fotball-linje i Østfold!!

Dermed slår vi avdelingsvinneren for andre gang i år, men selv med seks poeng mot dem i de interne kampene, er det Varde som stikker av med topplasseringen, ett fattig poeng foran både Brøttum og Vingrom. Begge møtene mellom Brøttum og Vingrom endte med målløse poengdelinger, noe som vil si at dersom en av disse to kampene hadde endt med seier til det ene eller andre laget, hadde ikke Varde stått igjen som vinner. Ringsaker/Nes 2 skal også nevne i denne sammenhengen. Mot Brøttum stilte samarbeidsklubben selvsagt med «et halvt A-lag» begge kampene (noe sleivete sagt..), og med et slikt lag på banen hver kamp, er det vår klare påstand at dette laget relativt enkelt hadde vunnet serien. Men slik er det bare; man skal ikke hjelpe sine naboer, og kamper mot naboer og rivaler er viktigere å vinne enn andre kamper, og da får vi bare leve med at de dro på besøk til Varde med knapt nok 11 mann.. Og ikke minst; hadde vi selv bare spilt noe i nærheten av akseptabelt tidligere i vår hjemme mot et blekt LFK 3, og tatt ett eller tre poeng der, hadde vi hatt et veldig vrient valg nå om vi skulle spilt i 4. eller 5.divisjon til neste år. Nå blir det 5.divisjon også til neste år, og etter en sesong i år vi totalt sett må si oss særdeles godt fornøyd med, gleder vi oss veldig til å være et topplag i 5.divisjon også i 2015!!

En kort oppsummering av sesongen kommer etterhvert på nettsidene her, men allerede nå gis en spesiell takk til den stadig økende gjengen som følger laget fra tribuneplass, både borte og hjemme! Det er veldig inspirerende at dere er der! Håper dere kommer igjen til våren igjen, og at dere blir enda flere! Takk for i år!!