A-laget: Unødig spennende, men seier!

Redalen 2-Brøttum 2-3 (0-2)

Det lugget litt innledningsvis mot Redalen 2 torsdag kveld, men allikevel tok gjestene ledelsen etter 14 minutter..

..Øystein Øverbø slår en corner som Reza Nawabi helt uforstyrret får gå opp å bukke i mål. Redalen skaper lite i denne omgangen, men et par dødballer er skumle, og ved ett tidspunkt treffer ballen stolpen, men ved denne anledningen var stolpen keeper Runar Eriksens beste venn. Først etter rundt halvtimen kommer Brøttum opp på det nivået de ønsker å være på, men et balltempo som gjør at den ene sjansen etter den andre skapes. Flere mål burde bli scoret, men det ble med Fredrik Gjeldakers glimrende gjennomspill til Bjørn Håkon Andersen rett før pause, der Andersen vendte vekk en forsvarer, før han satte sikkert inn 2-0 nede i hjørnet.

Etter en positiv utvikling i første omgang, og 10 meget gode siste minutter før pause, var enigheten stor i pausa om å fortsette trenden. Men om det lugget i første omgang, var det fullstendig bråstopp fra start i andre! Borte var strukturen, pasningssikkerheten, roen med ball osv, og Redalen scoret både ett og to mål, noe som ga 2-2 og et tent hjemmelag med troen på seier. Oppoverbakken ble enda litt brattere for Brøttum med kvarteret igjen, da Bjørn Håkon Andersen fikk sitt andre gule kort, og dermed fikk servert et kort med høstfargen fremfor alle. Ett poeng var imidlertid null verdt for gjestene, så selv med kun 10 mann var det uaktuelt å forsvare seg til ett poeng; vi måtte bare gå for alle tre! Og med 10 minutter igjen på stadionuret i Redalen, fikk de røde en corner. Håvard G Bergseng svinger den inn, og på bakerste stolpe har Ottar Randgaard tatt turen opp i motstanderens felt fra sin midtstopperposisjon, og smeller inn 3-2! Resten av kampen blir selvsagt en forsvarskamp med ryggen mot veggen, for å forsvare de tre poengene. Innsatsen og jobben som legges ned med en mann mindre på banen de 10 siste minuttene, er nesten bedre enn de 80 første til sammen, så om vi ikke kan si oss fornøyde med prestasjonen i kampen sett under ett, er innsatsen de siste 10 upåklagelig!

Funfacts: 1. Brøttum er med seier fremdeles med i tetstriden en serierunde før slutt, men er avhengig av at Varde avgir poeng for å kunne vinne avdelingen. 2. Andersens røde kort betyr at toppscoreren til Brøttum er suspendert i siste serierunde, og er dermed ferdig med sesongen. 3. Fredrik Gjeldaker var tilbake fra kneskade i dag, og er virkelig toneangivende i den perioden Brøttum var på sitt beste. 4. Ottar Randgaard trives godt på Redalen stadion. Også i fjor ble lederen i fotballgruppa matchvinner i tilsvarende oppgjør. 5. Politiet hadde fartskontroll i 60-sonen sør for Biri i forkant av kampen, og samtlige (!!) Brøttumsbiler kom seg helskinnet forbi uten noe bidrag til Norge AS! Til og med Arne «å mange slekke prikker i førerkortet ha je nå ra tru» Solli kom seg trygt til tribunen på ændre sia.

Kamprapporten: