A-laget: Grei seier på ugreit anlegg

NFK Breiskallen – Brøttum 1-8 (0-5)

«Grei skuring» er vel en passende beskrivelse av oppgjøret mot tabelljumboen torsdag kveld. Resultatet sier vel sitt om kampen, og målscorere for Brøttum denne kvelden var Øystein Øverbø (3), Bjørn Håkon Andersen (2), Amund Aasen Tråseth (2) og Ottar Randgaard. Samtlige 18 i troppen fikk også bra med spilletid! Nok sagt om kampen, det er….

….stadionanlegget (i den grad denne plassen på jord kan falle inn under definisjonen «et anlegg») som blir husket best blant spillerne! Det er ikke ofte man kommer fra en liten klubb som Brøttum, og plutselig føler man er en europeisk stormakt som gjester en øst-europeisk sliten stadion med tydelige spor etter krigens herjinger, men Breiskallen Gressbane fikk brått Tømmermyra til å minne forbausende mye om Santiago Bernabeu. OK da, så overdrives det en smule her, men den ekstravagante opplevelsen starter allerede ved ankomst, da en stakkar med lav bil «klakker oppunder» så det holder på den lille humpete kjerrevegen ned mot parkeringsplassen og bana. Vel parkert, blir man videre geleidet inn i et gammelt skur av et klubbhus/forsamlingslokale, der bortegarderoben angivelig skal befinne seg. Inne i rommet sitter allerede dommerne i tussmørket. Hvorfor deler vi egentlig garderobe med dommerne? «Det er bare ett rom her..». Hvor er hjemme-garderoben? «Hjemmelaget har ingen garderobe». Hvorfor er det mørkt her? «Det er ikke strøm her..» Er det da toalett her? Dusj? Vann til drikkeflasker? «Nei, nei og ……….nei, men det er mye vann i elva». Ja vel..

Langs veggene står det gamle slitne sofaer, og forventningene bygger seg opp fra 3 til 8 %; det er tross alt ikke hver dag man har sofaer i garderoben, slitne eller ikke! Men forventningene svinner fort hen. Det ligger nemlig noe i sofaene som ikke er spesielt behagelig å sitte på; GLASSKÅR!! Ja vel..

Med ett forklares hvorfor det er tussmørkt inne i et rom mens solen skinner utenfor; vindusglassene er knust (og befinner seg altså i sofaene), mens plankebord er slått på over vinduene, og holder ikke bare innbruddstyver ute (gudene må vite hva de frykter skal bli stålet derfra..), men også solstrålene holdes på behagelig avstand. Kjempesmart!

Ja ja, det som var INNENFOR krittlinjene, som for øvrig var såpass rette at banemesteren i hvert fall ikke hadde MER enn 2,2 i promille i gjerningsøyeblikket, var slett ikke ille; gresset var klippet ,og noen kuler her og der er vi vant med, for å si det sånn. Og med litt humpete gressunderlag under knottene, og ikke minst med vann i tørste spillerstruper fra selveste Hunnselva, hadde Brøttumspillerne små vansker med å beseire breiskallene denne kvelden.

Hjemmekamp på Tømmermyra Bernabeu førstkommende onsdag kl. 17.30 (!!), og med mindre noe uforutsett skulle inntreffe, kan vi love våre gjester fra Nybygda og eventuelle publikummere både tilgang til et toalett om nøden skulle bli prekær, og glasskårfrie sitteplasser både ute og inne.