A-laget: Solid seier i toppoppgjøret!!

Varde – Brøttum 0-4

Tabellfirer Brøttum tok torsdag turen til bortekampen mot tabelltreer Varde, og ikke rent lite lå i potten: Varde-seier ville gi de grønne fra Oppland tabell-ledelse over sommeren, mens Brøttum trengte tre poeng, samt fire plussmål, for å oppnå det samme. Andreas Årseth la grunnlaget for seieren med de to første scoringene i kampen, mens Erik Andre Skrukkerud sørget for en særdeles hyggelig tabell i minst en måned fremover med sine to scoringer mot slutten av kampen.

A-laget dro til denne bortekampen fullstendig klar over at det ikke ville bli en enkel oppgave, og at prestasjonene fra Redalen-kampen for en uke siden måtte opp noen hakk for å ta med seg en eller tre pinner fra denne kampen. Det luktet imidlertid ikke særlig svidd av førsteomgangen, og halvvegs minnet kampen langt mer om det det virkelig var, nemlig et femtedivisjonsoppgjør, enn et toppoppgjør. Brøttum var det førende laget rent spillemessig, men noen sjansebonansa ble det aldri. Ufortjent var det imidlertid ikke da Håvard Gaden Bergseng vant ballen høyt i banen på venstresiden, og serverte Andreas Årseth alene med keeper, og kraftspissen fra Ulveroa satte sikkert inn ledermålet. Oppsummeringen i pausa var klar; det mest positive med omgangen var at vi ledet 1-0, selv om prestasjonen ikke var slik vi ønsket. Innsatsen var det imidlertid lite å si på, men ei uvant hard bane gjorde at flere av våre gutter slet uvanlig mye med ballkontrollen.

Etter pause får vi en ny scoring etter kun få minutter, etter at Bjørn Håkon Andersen kriger ballen videre til Årseth. Hans første avslutning blir blokkert av Varde-forsvaret, men returen havner på ny i vår spiss` sine bein, og på forsøk nummer to setter Årseth sitt andre mål for kvelden. Deretter blir kampbildet mye av det samme resten av kampen; Brøttum legger seg noe dypere i banen med fokus på defensiv struktur, mens Varde sliter med å komme seg gjennom Brøttums forsvarslinjer. Med noen små hederlige unntak, var det kun langskudd av den ufarlige sorten hjemmelaget hadde å komme med. Etter hvert åpnet det seg stadig flere kontringsmuligheter for gjestene, og rundt 10 minutter før full tid faller avgjørelsen. Fredrik Gjeldaker drar seg fri på høyresiden, og finner Erik Andre Skrukkerud foran kassa, og Skrukkerud gjør som han har fått for vane å gjøre i år, nemlig å sette ballen i nettmaskene bak keeperne fra Toten-område. Fem minutter før full tid gjentar den samme duoen suksessen. Gjeldaker slår en corner på bakre stolpe, og der dukker Skrukkerud på nytt opp og putter!

* Brøttum leder nå den jevne serien over sommerferien, med bedre målforskjell enn Vingrom, og ett fattig poeng foran RingNes 2 og Varde. Det hører imidlertid med til historien at alle disse tre konkurrentene har en kamp mer spilt enn våre gutter.

* Kjetil Lundemoen spilte i dag sin siste kamp i Brøttum-drakt, og fikk som seg hør og bør bære kapteinbåndet i denne matchen. Stopperkjempen flytter i sommer til Modum, og får dessverre selvsagt en altfor lang vei til Tømmermyra. Avskjeden ble imidlertid av det hyggelige slaget, med tabelltopp og smultring i forhold til innslupne mål. Vi takker Valdrisen for hans solide bidrag i klubben i løpet av de åtte/ni siste årene! Du vil bli savnet, Kjetil!!

* Av de fremmøtte tilskuerne på Varde torsdag, våger vi den påstand at godt over halvparten sympatiserte med bortelaget! Veldig morsomt å se mange brøtninger også på bortekamper!

* A-laget har vært uvanlig solide defensivt i år til 5.divisjon å være. Normalt scores det (og slippes inn..) en del mål på dette nivå, men imponerende sju baklengsmål på åtte kamper, vitner om at laget har sluppet inn under ett mål i snitt pr. kamp.

* Samtlige i hele troppen bidro sterkt til lagseieren torsdag, og har sin del av æren for de tre poengene. Denne gjengen bidro: Rune Grønbakken – Kai Brenden, Kjetil Lundemoen, Sigurd G Bergseng, Håvard G Bergseng, Ottar Randgaard, Fredrik Gjeldaker, Steffen Stensby, Bjørn Håkon Andersen, Andreas Årseth, Pål Stadeløkken, Stian Myrvang, Erik Andre Skrukkerud, Magnus Orderløkken og Endre Bergseng.

* 0-4 borte er bunnsolid, men gir ikke et riktig bilde av kampen. Selv om Varde ikke skapte all verden, gjorde heller ikke Brøttum det, og er effektive som scorer fire ganger i kampen. Varde hadde også et par/tre meget gode spillere, som definitivt har et høyere nivå inne enn 5.div, eksempelvis deres kaptein, som tidvis ruvet i midtforsvaret. Les for øvrig også hva Varde skriver om kampen: