Håvard sørget for tabelltopp!!

A-laget sparte festfotballen til senere, men gjorde like fullt akkurat nok mot Redalen 2 på Tømmermyra torsdag til å innta tabelltoppen i avdelingen! Unggutten Håvard Gaden Bergseng banket inn kampens eneste mål etter rundt en times spill, og ble dermed matchvinner med sitt første Brøttum-mål på seniornivå!

Håvard borte 1

(Foto: Ringsaker Blad, tatt under forrige bortekamp)

Brøttum åpnet kampen friskt, og de første 10 minuttene virket lovende. Gjestene fra den «gærne sia» ble trykket tilbake i banen, og ble løpende mye imellom. En mengde cornere ble skapt, og Bjørn Håkon Andersen serverte flere kreminnlegg fra hjørneflagget, men ingen foran kassa maktet å få ballen over streken. Nærmest var Vebjørn Evensen, som på hel volley fra skrått hold klarte det kunststykket å treffe både tverrligger og stang på samme skuddforsøk. Nevnte Andersen hadde også en fet mulighet midtveis i omgangen, da Erik Andre Skrukkerud serverte han alene med keeper, men bortelagets keeper vant duellen. Andersen hadde også et rapt skudd, men her vartet keeper opp med en særdeles kompetent redning. Med andre ord ingen mål før pause, men vi tar med ytterligere en detalj fra første omgang, som skulle vise seg å bli utslagsgivende: Midtveis i omgangen ble det foretatt et spillerbytte, med påfølgende rokkering i posisjoner på laget. Håvard Gaden Bergseng ble i denne rokkeringen flyttet opp fra venstre back til venstre indreløper. Nok sagt så langt :)

Også etter pause fortsatte det samme kampbildet; Brøttum styrer hele kostebinderiet, men upresise pasninger på et vanskelig underlag gjør at sjansebonansaen uteblir. Etter rundt timen spilt kommer imidlertid avgjørelsen! Kai Brenden spilte sin første omgang for sesongen etter å ha vært ute med skade siden februar, og gjorde en bunnsolid figur på høyrebacken etter han kom inn i pausen! Samme Brenden kriger i kjent stil til seg ballen, og finner Ottar Randgaard sentralt på midten. Samtidig går Håvard Gaden Bergseng på et dypt løp fra midten, og fremspillet fra Randgaard daler fint ned på Bergsengs låvedør av ei brøstkasse :) Et touch i medløp på kassa fra unggutten, før han hamrer ballen i nærmeste hjørnet! Drømmeangrep, og drømmescoring! Håvards første mål for klubben er dessuten særdeles forløsende (og fortjent..), da frustrasjonen fort kunne tatt overhånd om laget hadde fortsatt å stange i Redalen-muren altfor mye lenger.

Også resten av kampen har Brøttum god kontroll, og burde strengt talt ha scoret noen til. Når det gjelder gjestene hadde de vel knapt nok en eneste farlighet før de kunne ranet med seg et poeng helt på tampen, men avslutningen var langt farligere for ekorn og småfugl bak målet enn for Rune Grønbakken i målet. Dermed vinner Brøttum på det som i beste fall kan kalles en middels dag, og inntar tabelltoppen! Torsdag 3.juli spilles siste kamp før ferien; borte mot Varde, laget som ligger på tredjeplass på tabellen, ett fattig poeng bak Brøtningene.

Laget mot Redalen: Rune Grønbakken – Jan-Eivind Lohnsveen (Kai Brenden i 45 min), Sigurd G Bergseng, Endre Bergseng, Håvard G Bergseng – Reza Nawabi (Pål Stadeløkken i 60 min), Ottar Randgaard, Vebjørn Evensen – Kåre Håkon Ryen, Erik Andre Skrukkerud (Marius Løvlund i 45 min)(Reza Nawabi i 15 min), Bjørn Håkon Andersen (Jan Roger Øverbø i 20 min)