A-laget: Brøttum rundspilte Nybygda!!

Nybygda-Brøttum 1-5 (0-3)

A-laget tok torsdag kveld turen til Nybygda, til det som var forventet å bli en bortekamp av det tøffe slaget, slik det har for vane å bli disse lagene imellom. De ambisiøse vertene hadde før sesongen ambisjoner om opprykk, men etter en middels sesonginnledning var et braktap hjemme mot våre karer det siste de trengte. Brøttum styrte kampen fra første spark på ballen, og burde faktisk vunnet langt mer enn det som ble tilfelle.

Brøttum, for anledningen i blå drakter, gikk rett i strupen på vertene, og det tok ikke mange minuttene før den første ballen lå bak den gamle Dala-kjempen Tony Jota i Bygda-buret. Bjørn Håkon Andersen gjør et strålende forarbeid på venstresiden, legger ballen de berømte 45 gradene ut til Andreas Årseth, som banker inn ledermålet. Lærebok 1! Ikke lenge etter var rollene snudd om; Årseth med forarbeid på høyresiden, finner Bjørn Håkon Andersen foran mål, som er nådeløs. 2-0, og lærebok 2! 3-0 kommer også før halvtimen, da Andersen blokkerer en klarering, og får lurt ballen under keeper og i mål. Ikke like lærebok som de to første scoringene, men målene teller akkurat like mye :)

Planen i pausen var klar; de første 15 minuttene ville bli viktige, og konsentrasjonen måtte holdes oppe for ikke å gi vertene så mye som et snev av tro på at poeng var mulig. Og planen følges til gangs, da den ene sjansen fetere enn den andre rades opp fra start i andre omgang. Effektivitet er imidlertid så som så, og først etter times spill kommer mål nummer fire. Nybygdas stopper Sterud feier ned Andersen som bakerste mann, og det røde kortet er klokkeklart. Når Fredrik Gjeldaker til gjengjeld hamrer det påfølgende frisparket fra 18 meter kontant i mål, forsvant nok siste rest av poenghåp for vertene. Det kunne imidlertid se ut som også Brøttum anså poengene for sikret på dette tidspunktet, og koblet inn cruisekontrollen, for den eneste perioden hjemmelaget til en viss grad «var med i kampen», var etter at de ble redusert til 10 mann. Dette hindrer imidlertid ikke Andersen i å bli tremålsscorer, da Bygda slår en mildt sagt fæl dødball på tvers i egen forsvarsrekke til en pasningsmottaker som ser mer interessert ut hvor lang køen er i kiosken enn ballen på bana. Dermed får Andersen en enkel jobb alene med keeper. Vertene får også sitt trøstemål 10 minutter før slutt, etter litt tafatt forsvarsspill av bortelaget. Rune Grønbakken gjør en kvalifisert redning, men får sørgelig lite hjelp, og returen kan trilles i tomt bur.

Alt i alt en særdeles godt gjennomført bortekamp mot et av de (i hvert fall på forhånd) antatt sterkeste lagene i pulja. Den første timen er regelrett strålende, og da ser vi med letthet mellom fingrene at vi ikke klarer å dominere siste halvtimen like mye som de første 60. Nesten unødvendig å trekke frem enkeltspillere i kamp der det meste fungerer og samtlige spiller godt, men duoen Andersen/Årseth må nesten nevnes. De ble i garderoben før kampen omtalt som to av de potensielt beste angrepsspillerne i 5.div, men med en klar bønn om at de spiller mer seg imellom, og mer med resten av laget. Og makan til respons og svar på tiltale skal du lete lenge etter. Strålende karer!! :)

Dermed har vi fortsatt heng på tabelltoppen, da ledende Vingrom har tre poeng mer enn oss, men også en kamp mer spilt. Nesten kamp spilles torsdag om en uke, hjemme på Tømmermyra mot Redalen 2, klokka 19.00. Møt opp, folkens!!

Laget mot Nybygda (4-3-3): Rune Grønbakken – Stian Myrvang (Jan-Eivind Lohnsveen i 25 min), Sigurd G Bergseng, Endre Bergseng, Håvard G Bergseng – Fredrik Gjeldaker, Ottar Randgaard, Vebjørn Evensen – Reza Nawabi (Pål Stadeløkken i 25 min), Andreas Årseth (Erik Andre Skrukkerud i 25 min), Bjørn Håkon Andersen