Første målscorer fra dette årtusen!!

Brumunddal 3-Brøttum 2-4

Dagens tre målscorere. 15-åringen Steffen Skutbergsveen bæres på gullstol av mer rutinerte Vebjørn Evensen og Andreas Årseth

A-laget vant fortjent 4-2 borte mot et mildt sagt rutinert Dala-lag på Sveum mandag kveld, og selv om kampen i seg selv ikke vil bli husket i årtider, vil en ung gutt fra Lismarka antakelig aldri glemme denne kvelden. Steffen Skutbergsveen er kun 15 år gammel, og fikk med sin scoring æren av å bli den første spilleren født på denne siden av tusenårsskiftet som scorer mål på seniornivå på Brøttum!

Før nevnte Skutbergsveen skrev seg inn i historiebøkene i Brøttumfotballen, var det mer rutinerte karer som sto for underholdningen innledningsvis i kampen. To dødballer fra Fredrik Gjeldaker, kombinert med tamt forsvarsspill av vertene, sørget for at Vebjørn Evensen kunne trille inn både 1- og 2-0 i første omgang, før hjemmelaget fikk en unødig og billig redusering. Rett før reduseringen var Ottar Randgaard også nøyaktig 1,3 centimeter fra å servere vertskapet en gavepakke av de sjeldne, da han avsluttet et godt Dala-innlegg med å heade ballen kontant og utagbart forbi Rune Grønbakken, på undersiden av egen tverrligger, rett ned på streken, og ut igjen i klypene på en lettere forfjamset Brøttum-keeper. Rutinert! Rett før pause viser Andreas Årseth glimt av den spilleren han er, da tre Dala-forsvarere elegant ble herjet med, før ballen trilles rolig i mål bak en sjanseløs keeper. Magisk!

Etter pause kontrollerer og forsvarer stort sett gjestene sin ledelse, uten at all verden skjer. Ikke før 10 minutter før slutt: Eskild Strand (for øvrig også 15 år) har kommet inn som høyre back, og kommer seg ut av en vanskelig situasjon ved hjelp av en strøken tofotsfinte (som for øvrig Sigurd hardnakket påstår er bortlært av han selv på plena til Magne Gaden, godt mulig faktisk..). Strand slår så opp Jan Roger Øverbø på midtbanen, som finner tomålsscorer Evensen på løp fremover ut mot høyre. Evensen prikker et perfekt flatt innlegg til Lismarkas yngste sønn, som bare kan løpe ballen i mål, og juble for sitt første av forhåpentlig mange Brøttum-mål også på seniornivå. Da blir hjemmelagets redusering på overtid kun som en parentes å regne, selv om angrepet i forkant av målet var pent nok.

Brøttums beste: Fredrik Gjeldaker og Vebjørn Evensen. Neste kamp spilles førstkommende mandag, hjemme mot seriens i særklasse beste lag, nyoppstartede MBK Domkirkeodden, bestående av spillere med til sammen hundrevis av kamper i andre- og tredjedivisjon.