Festen over alle fester….. NM stafetten!

Endelig var dagen kommet, og stafetten vi har sett frem til ble akkurat den festen undertegnede hadde håpet på. Klart det å stille både damelag og herrelag viser at Brøttum har blitt ei skibygd igjen.

Det hele startet vel opp igjen for ca. 15 år siden med 4 deltagere på et lysløyperenn. Hvis jeg ikke tar helt feil så var det Harald Sveum med stoppeklokke og en av disse som gikk lysløyperenn den gang var Nils Einar Mæhlum. Han har vært tro mot skisporten i alle år, og har etter blitt litt syvende far i huset i veldig ung alder. Som toppidrettsutøver nådde han noen gode resultater lokalt og nasjonalt, og han viste de yngre hva som måtte til for å kunne hevde seg. Med han så ble det som småningom et lite miljø på Brøttum som har vokst seg gradvis.  Det toppet seg altså nå i helga.

Første av i alt 6 stafetter i NM sammenheng var på Lillehammer i 2005 der vi var 19:58 min bak vinnerlaget Laget den gang var Gaute Freng, Nils Einar Mæhlum og Tor Olav Sveinhaug. Disse ble historiske da dette laget var det første laget noensinne på Brøttum i NM sammenheng.

Skrim året (2006) etter med faktisk to herrelag var det beste herrelaget 14:58 bak vinnerlaget. De som stilte den gang var Nils Einar Mæhlum, Jørn Hemma og Roger Bakkestuen utgjorde 1. laget den gang. 2 laget var Gaute Freng, Tor Olav Sveinhaug og Asgeir Fløtlien.  Dette var dagen hvor Asgeir måtte be garden som var oppstilt til premieseremoni flytte på seg for å komme i mål. Garden var blitt plassert på målstreken.

Året etter (2008) i Granåsen var det duket for etterveksten, og Nils Einar stilte opp sammen med Eirik Fløtlien og Torgeir Skjeldnes, henholdsvis 18 og 17 år gamle. De ble nr 63 10:02 min bak vinnerlaget den gang. Jeg minnes at de to unggutta på tur hjem var oppspilte og snakket i ett sett. Dette året var også det første året vi fikk profesjonell hjelp til Smøring, dette av en Åsmarking, Oskar Håland. Siden har han stilt opp for oss og vi er evig takknemlig for hans uvurderlige hjelp.

Fjerde gang (2009) vi gikk, var vi 7:12 min bak vinner laget og ble nr 43. Dette var nesten på hjemmebane, da dette var på Vind 10 minutter fra Gjøvik sentrum. Da var også Lars Amund Toftegaard med for første gang, sammen med Nils Einar og Torgeir. Dette laget blir det vanskelig å følge opp rent resultatmessig, da de tre var i meget god form og laget var vel bare noen sekunder unna for å ta premie (1/3).

Sist vi gikk så var vel dette i Steinkjer for 2 år siden og det samme laget som på Vind. Da stilte faktisk Lars Amund febersyk opp på første etappe, og gutta kom også den gang til mål.

Da var vi fremme ved helgens begivenhet, og som både far og ikke minst Brøttumspatriot, så kan jeg si at det i helga var ganske så emosjonelt for mitt vedkommende. Jeg har fått være med følge disse ungdommene i mange år, og det ble fullkomment med et damelag på startstreken. Marte og Eline Mellesdal Dehli sammen med Andrea Freng Ble historiske jenter i NM sammenheng da vi aldri har stilt damelag på Brøttum.

For å starte med jentene så var det Marte som åpnet kontoen for NM stafett starter. Marte gikk et godt løp og vekslet med Andrea som fikk til et brukbart løp med den litt trøblete ryggen hun har hatt denne sesongen. Andrea Vekslet med Eline, og hun fullførte på en måte som det står respekt av. Andrea og Eline er jo første års juniorer mens Marte er første års eldre junior i år. Jentene kan være bekjent av en 52 andre plass i NM stafett.

Herrene på 1. laget med Lars Amund, førsteårs junior Per Ola Bredvold og Ingar Vike ble nr 70 av over 144 påmeldt lagene, med tiden 11:08 bak vinnerlaget.

2. laget på herre siden med Thomas Øyberg, (velkommen til bygda) Nils Einar og Torgeir. Disse ble nr 100, og bare forsterket en helt utrolig artig dag med alle de gode prestasjonene våre utøvere presterte i helga.

Sprintstafettene (3 ganger)

Nils Einar og Eirik Fløtlien gikk Sprintstafett i Nybygda i NM del to i 2007. Jeg husker en meget blek 17 åring som stod ved siden av Tor Arne Hetland som var en av Verdens beste sprintere på den tida. Men unge lovende Fløtlien gjorde ingen skam på sin prestasjon. Det mest ergerlige var tapet for Mesnali den gang. Men siden har de ikke vært i nærheten av oss. I 2009 var det duket for nok en sprintstafett i NM del 2 på Røros. Der hadde vi med 2 lag. Nils Einar gikk sammen med Lars Amund Toftegaard og Torgeir og Eirik gikk på 2 laget. I 2010 var det nok et år med sprintstafett for duoen Nils Einar og Lars Amund. Plasseringene har vel ikke vært av de store å skrive hjem om, men vi har vært representert.

Neste år er det Molde som er vertskap for NM del 1 med stafett, og jeg håper og tror vi kan stille lag der og. Stafettene i NM er festdagen som Brøttum IL har blitt en del av, og jeg har tro på tradisjoner som blir overholdt fra år til år. Det at vi går denne stafetten er viktig rekrutteringsarbeid, for det skal være en gulrot som de yngre skal strekke seg etter, og jeg tror jeg kan snakke for utøverne som nå har deltatt i et NM for bygda vår, at dette er utrolig artig å få være en del av.  Utøverne er gode ambassadører for bygda vår, selv om vi ikke kjemper om edelt metall. Det viktigste er å delta, og skape en tilhørighet som binder oss sammen.

Vi har mange barn i dag som starter å gå lysløype renn som Nils Einar gjorde for ca15 år siden. Disse barna er neste generasjon som jeg så inderlig håper har lyst til å gå NM i fremtida, men det viktigste budskapet vi kan gi dem er .. Ha det artig! det skal være gøy å være i skimiljøet på Brøttum.

Takk til dere alle foreldre, og ikke minst trenere og funksjonærer for at dere stiller opp for barna og idretten som vi alle er så glad i.

Lars Freng