Skiløyper

Med ønske om en god jul.

Julen nærmer seg, og vi gjør nå opp status rundt tråkkemaskinen. Sammen har vi greid å nå målet vi har satt oss rundt finansieringen, til sammen har det kommet inn kr. 74.950,- i støtte bare fra bygda. Vi ønsker å takke alle som har bidratt, stiftelser, sponsorer og privatpersoner!

En gruppe til som fortjener en minst like stor takk er våre løypekjørere. Sammen legger disse ned flere hundre timer hvert år, kun som dugnadsinnsats uten en krone i lønn, for å gi oss gode skiløyper. Ikke bare timer i tråkkemaskinen, men kanskje enda flere timer på sommerhalvåret for å klargjøre løypene. Løypekjørerne har blitt kurset av leverandør, for å øke sikkerheten, og for å kunne håndtere maskinen.

Vi ønsker også å takke alle grunneiere som stiller sin eiendom til disposisjon for skitraseer. Dette er ingen selvfølge, da traseen beslaglegger mye terreng.

Som det fremkommer over er det mange som bidrar, og som skiforeningen skriver: Det snør ikke skiløyper. Det er heller ikke gratis å preparere skiløyper, selv når tråkkemaskinen er nedbetalt. Derfor har idrettslaget i samarbeid med løypekjørere nedfelt retningslinjer for løypekjøring.

Retningslinjer for løypekjøring:

• Turløyper skal tråkkes i forbindelse med hver helg, dersom det er behov.
  • Det skal tråkkes før hver trening og lysløyperenn i lysløypa.
  • Bakken skal tråkkes ved behov.
  • Førere av tråkkemaskinen skal ha dokumentert sikkerhetsopplæring.
  • Prioriteringsrekkefølge:
  1. Lysløypa
  2. Aktivitetsbakken
  3. Turløyper

Dessverre kom det mildt vær nå, som ødelegger noe av skiføret. Men vi er fortalt at så snart det kommer nok snø så vil tråkkemaskinen igjen være ute, kanskje vi har gode skispor til nyttår?

Dersom du lurer på om det er kjørt eller ikke, kan du også følge dette på skisporet.no. Om tråkkemaskinen er ute og setter spor, er det fint om det er mulig å vente en times tid med å bruke løypene, slik at de får «satt seg», og blir harde.

Til slutt vil vi ønske alle en riktig god jul, og håpe dere vil få gode og fine turopplevelser i løypenettet fremover.

NB: Det er fremdeles mulig å bidra med støtte, bruk Vippsnr 591201