Sekunder fra seier for A-laget

Lillehammer 3-Brøttum 3-3 (0-2)
Det så lenge ut til at Brøttum skulle få en drømmestart på årets seriespill, men hjemmelaget ville det annerledes, og utlignet Brøttums ledelse med kampens aller siste spark på ballen.

Det var en optimistisk Brøttumgjeng som entret Stampesletta til serieåpning torsdag kveld, selv om ryktene ville ha det til at det var mer et LFK 2 vi skulle møte, enn et LFK 3. Slik er det imidlertid med andre- og tredjelag; man vet aldri hva man møter, og enkelte ganger er man heldig, andre ganger uheldig. Og det var da også tydelig innledningsvis at mange av LFK-spillerne har spilt en og to divisjoner over våre gutter de siste årene. LFK eide ballen fullstendig de første 20 minuttene av kampen, og vi måtte nok halvveis ut i første omgang før våre gutter i det hele tatt klarte å lime sammen en rekke på tre vellykkede pasninger på rad. LFK klarte imidlertid ikke å omsette sitt ballinnehav i målsjanser, og defensivt har vi god kontroll i hele første omgang.

Gradvis innover mot pause klarer vi også å spise oss sakte men sikkert inn i kampen, og da vi omsider får låne lærkula av pasningssikre bykarer, er det vi som skaper sjansene. Først setter fjorårets toppscorer Øystein Øverbø inn 1-0 med en følsom lobb over en LFK-keeper på halvdistanse, før Fredrik Gjeldaker kort tid etterpå skrur en corner direkte i mål, via bakre stang. I tillegg til scoringene har vi også ytterligere to/tre gode muligheter som vi ikke klarer å sette, mens LFK, til tross for sikkert 85 % possession, vel knapt nok skaper en eneste farlighet i hele første omgang.
Etter pause fortsetter kampbildet fra første omgang, med en klar LFK-dominans i banespillet, men til forskjell fra første omgang begynner nå også hjemmelaget å skape mer fremover. Samtidig får vi noen fete overgangsmuligheter, som vi dessverre ikke klarer å drepe kampen med. I stedet smuldrer tomålsledelsen vekk som dugg for solen i løpet av to kjipe minutter midt i andre omgang. Først setter hjemmelaget en straffe kontant i nettet, før de rett etter scorer etter en gjennomløpning på vår venstre side.

På dette tidspunktet virket det blytungt å være Brøttum-spiller! Med så stor hjemmedominans i banespillet, kombinert med en del begynnende trøtte bein i midtbaneleddet, virket da 2-2 som det beste vi kunne håpe på. Men neida! Kort tid etter hjemmelagets utligning, får Erik Andre Skrukkerud i vegen et skudd fra 20 meter, som keeper gir en retur på. Først på returen er debutanten Daniel Eide, og vi er igjen i føringen!
Det siste kvarteret dominerer LFK banespillet om mulig enda mer enn før, og vi blir liggende bekymringsfullt lavt i banen. Men også i denne perioden har vi noen vanvittige overgangsmuligheter, men den eneste gangen vi klarer å få ballen i mål, annulleres scoringen for offside. Og da skjer det som tilnærmet alltid skjer i fotball; det laget som presser på får sin ene store mulighet helt mot slutten. Den tar LFK dessverre godt vare på, da et innlegg fra vår venstre side havner i beina på en umarkert bykar på 10/12 meters hold, og kampen avsluttes med at ballen settes kontrollert i mål.

Vi blir i denne kampen skadelidende av at lista for hva som tillates på en fotballbane legges i overkant høyt, noe som medførte at våre små raske angrepsspillere stadig vekk regelrett ble sparket ned uten at det ble tatt affære. Håper dere har igjen litt normal hudfarge rundt anklene også, Dan Martin og Reza, mellom alle blåmerkene! Vi må imidlertid trekke lærdom av dette alle mann; når lista legges så høyt, må også vi evne å oppjustere tenningsnivået vårt og «ta igjen med samme mynt», i stedet for å jamre oss over frispark vi mente vi skulle hatt.

Selv om det er bittert å miste seieren helt på tampen, er antakelig ett poeng til hvert lag helt greit rent objektivt sett. LFK dominerer banespillet i 70 minutter fullstendig (de 10 minuttene før og etter pause er mer jevne), mens det er vi som skaper klart flest og størst sjanser. Da blir det gjerne to lag som begge henger litt med hodet etter kampen, der ingen er fornøyde med ett poeng.

Vårt tips om en rekordjevn 6.divisjonsavdeling står seg særs godt også etter denne kampen. Vi tror nemlig at de aller fleste lagene i pulja kan ta poeng fra hverandre, og antallet «lette» kamper vil bli forsvinnende lite. Vi håper at LFK 3 kommer til å stille et like sterkt lag også mot avdelingens resterende lag, da blir helt opplagt ikke vi det eneste laget som mister poeng på Stampesletta!

Neste oppgave for våre gutter blir bortekampen mot opprykksfavorittene Øyer/Tretten, torsdag 4.mai. Det blir en minst like tøff kamp, men ballen er rund, og vi har overrasket før! Heia Brøttum!