Matchvinnere i begge ender spolerte Nes-festen!

Nes-Brøttum 1-4 (0-3)
Brøttums lag: Rune Grønbakken – Endre Bergseng (Markus Sveen i 15 min), Steffen Stensby (c), Ottar Randgaard, Tor Kristian Hansen (Jøran Dalseg i 15 min) – Dan Martin Løkken, Fredrik Gjeldaker, Håvard Bergseng, Reza Nawabi, Øystein Øverbø – Jan Roger Øverbø (Erik Andre Skrukkerud i 25 min)

For første gang på mange år møttes endelig Brøttum og Nes igjen til fotballkamp på Stavsjø. Etter en nylig inngått skilsmisse med Ringsaker IF, har igjen Nes eget seniorlag, noe som er meget gledelig for alle som er glade i den lokale breddefotballen! Dette var første hjemmekampen for det gjenoppstartede laget til den stolte klubben, og rundt 200 tilskuere møtte opp i regnværet for å bivåne lokaloppgjøret. All honnør til Nes for et flott arrangement, med speakertjeneste, gratis grillmat, is til barna og det hele!

Inspirerte av grillrøyk og lukten av nystekte vafler, tester hjemmelaget om Grønbakken i Brøttum-målet er våken allerede før 30 sekunder er spilt. Og svaret fra sisteskansen vår var klokkeklart; det er jeg!! For makan til førsteomgang, eller vi kan vel like godt si kamp, av en keeper er det sjelden man ser på dette nivået. I løpet av de 20 første minuttene av kampen, har de hvitkledde fra Mjøsstranda tre-fire opplagte scoringsmuligheter, men verdens beste Modøl nektet å slippe noen av avslutningene forbi seg! Særlig redningen da en egen lagkamerat header ballen mot eget mål etter en corner er intet mindre enn enorm! Øvrig beskrivelse vil ikke bli gitt av denne redningen, da referenten i skrivende stund fremdeles ikke helt fatter hvordan den ballen ikke fant veien til nettmaskene! Fantastisk!

Hva skjer så i andre enden av bana i første omgang? Jo, vi er dødelig effektive, med to blad Øverbø i hovedrollene! Lillebror Øystein setter inn 1-0 alene med keeper etter rundt 10 minutter, før storebror Jan Roger skal være hakket frakkere, og setter like godt to før pause, også det etter gode gjennomløpninger. Hurtigheten til våre angrepsspillere gjorde sitt til at den duellsterke stopperduoen Bakke/Hoff fikk en heller svett omgang.
Dermed går vi til pause med 3-0, noe som ikke gir et korrekt bilde av omgangen, men det er altså lov i fotball både å være effektiv, og ikke minst ha en god keeper.

I slutten av første og store deler av andre omgang har vi mer defensiv kontroll på vertene, bortsett fra de 10 første minuttene av andre omgang. Da gikk Nes tøft ut, og satset alt på en tidlig redusering. Den lot imidlertid vente på seg, selv om Kise Halvorsen er nære gjennom en heading som stryker stolpen.
Midt i omgangen punkterer for sikkerhets skyld også Ø Øverbø kampen etter en kontring. Vi klarerer langt etter en dødball, og en mot en mot en stakkars enslig Nes-forsvarer er ØØ god. Han kipper ballen over en taklende hvitkledd, hopper så over spilleren selv, forserer noen meter mot keeper, før ballen bøyes rundt keeper og i lengste hjørnet. Noen ropte «KLASSE» fra tribuna, og vi sier oss ikke uenige i den beskrivelsen!

På overtid får Nes sin fortjente redusering, til grenseløs irritasjon for et par av våre defensive vinnerskaller, som gjerne ville stå løpet ut, og holde den berømte nullen. Men man får ofte som fortjent i fotball, og er man ukonsentrert og sover i timen, skjer ting fort. Et raskt innkast blir tatt samtidig som vår venstre side var opptatt med å forklare dommeren regelverket i fotball, noe som sjelden, eller rettere sagt aldri, bærer noe godt med seg. Nes får dermed fritt spillerom på sin høyre side, innlegget finner kapteinen Snuggerud foran mål, og omsider måtte kampens gigant Grønbakken se en ball seile inn i målet bak seg.
Like fullt, vi vinner 4-1 borte mot et lag vi tror kan skape problemer for de fleste, særlig hjemme på naturgresset på Stavsjø, og det skal vi si oss godt fornøyde med!

Tusen takk til Nes SK for kampen, og ikke minst for arrangementet og rammen rundt! Dette ble et lokaloppgjør sånn som vi liker det, med scoringer, tøffe taklinger, mange dueller, noen gule kort (alle fire til Nes, for øvrig), men samtidig jevnt over god stemning og en fin tone spillere og dommer imellom. Velkommen til Tømmermyra i høst, og ta gjerne med dere alle tilskuerne deres også dit!

I neste uke venter to nye bortekamper for våre karer, mandag mot Vingrom og torsdag mot Ridabu 2. Etter disse to kampene er seks bortekamper innledningsvis i sesongen gjennomført, og vi skal omsider spille vår første hjemmekamp torsdag 1.juni. Sett av datoen allerede!

Toms stjerner:
***Rune Grønbakken