Månedlige arkiv: desember 2020

Preppestatus

Det er tråkka løyper i Mæhlumsmarka i dag og i går. Løypene er bra, kun noen få steder det er litt bløtt. Det er ikke kjørt over Kroktjern.

Svartputten ble kjørt i går, men det har snødd en del etter dette. Forventes tråkka ila torsdag eller fredag.

Sjekk kontinuerlig preppestatus på skisporet.no

Ønsker med dette alle et godt nyttår, med ferske fine skispor :-)

Skiløyper

Med ønske om en god jul.

Julen nærmer seg, og vi gjør nå opp status rundt tråkkemaskinen. Sammen har vi greid å nå målet vi har satt oss rundt finansieringen, til sammen har det kommet inn kr. 74.950,- i støtte bare fra bygda. Vi ønsker å takke alle som har bidratt, stiftelser, sponsorer og privatpersoner!

En gruppe til som fortjener en minst like stor takk er våre løypekjørere. Sammen legger disse ned flere hundre timer hvert år, kun som dugnadsinnsats uten en krone i lønn, for å gi oss gode skiløyper. Ikke bare timer i tråkkemaskinen, men kanskje enda flere timer på sommerhalvåret for å klargjøre løypene. Løypekjørerne har blitt kurset av leverandør, for å øke sikkerheten, og for å kunne håndtere maskinen.

Vi ønsker også å takke alle grunneiere som stiller sin eiendom til disposisjon for skitraseer. Dette er ingen selvfølge, da traseen beslaglegger mye terreng.

Som det fremkommer over er det mange som bidrar, og som skiforeningen skriver: Det snør ikke skiløyper. Det er heller ikke gratis å preparere skiløyper, selv når tråkkemaskinen er nedbetalt. Derfor har idrettslaget i samarbeid med løypekjørere nedfelt retningslinjer for løypekjøring.

Retningslinjer for løypekjøring:

• Turløyper skal tråkkes i forbindelse med hver helg, dersom det er behov.
  • Det skal tråkkes før hver trening og lysløyperenn i lysløypa.
  • Bakken skal tråkkes ved behov.
  • Førere av tråkkemaskinen skal ha dokumentert sikkerhetsopplæring.
  • Prioriteringsrekkefølge:
  1. Lysløypa
  2. Aktivitetsbakken
  3. Turløyper

Dessverre kom det mildt vær nå, som ødelegger noe av skiføret. Men vi er fortalt at så snart det kommer nok snø så vil tråkkemaskinen igjen være ute, kanskje vi har gode skispor til nyttår?

Dersom du lurer på om det er kjørt eller ikke, kan du også følge dette på skisporet.no. Om tråkkemaskinen er ute og setter spor, er det fint om det er mulig å vente en times tid med å bruke løypene, slik at de får «satt seg», og blir harde.

Til slutt vil vi ønske alle en riktig god jul, og håpe dere vil få gode og fine turopplevelser i løypenettet fremover.

NB: Det er fremdeles mulig å bidra med støtte, bruk Vippsnr 591201

God støtte til kjøp av ny tråkkemaskin

De siste dagene har førjulsgavene strømmet på, og vi kommer til å nå målet om finansiering av tråkkemaskinen før julekvelden ringes inn. I tillegg til privatpersoner som har gitt støtte via Vipps (521201) eller innbetalt til kontonummer 1594.38.33262, er det flere bedrifter med tilknytning til Brøttum som har gitt stor økonomisk hjelp.

• Interoptik Andresen støtter med kr. 10.000,-
  • Elektro Øst Installasjon AS støtter med kr. 10.000,-
  • Treningsvitenskap AS støtter med kr. 10.000,-
  • Non-Stop Dogwear støtter med kr. 27.000,-

Vi ønsker å sende dere en stor takk! Dere er med på å gi bygda vår en fantastisk julegave, en løypemaskin som vil gi gode skiløyper i mange år fremover.

Tusen, tusen takk!

Ny tråkkemaskin til bygda

«Her kommer vinteren. Her kommer den kalde, fine tida.»

Og i kveld er vår nye tråkkemaskin på sin første tur gjennom løypenettet på Brøttum for å sette nye, fine spor til alle som liker å gå på ski!

Fra årsmøtet i vår, der det ble besluttet å kjøpe ny tråkkemaskin, har det vært jobbet med finansieringen. Prisen for tråkkemaskinen var litt i overkant av 2,7 millioner. Idrettslaget har budsjettert med rundt 1,4 millioner i egenkapital, resten har vi hatt en målsetning å nå med salg av gammel maskin, momskompensasjon og diverse støtte. Vi har allerede fått flere førjulsgaver:

• Brøttum Almenning                150.000,-
  • Sparebankstiftelsen DnB         350.000,-
  • Sparebankstiftelsen Hedmark  400.000,-

Idrettslagets gamle maskin ble solgt for kr. 380.000,-

Vi har også mottatt støtte fra personer i bygda, dette er vi svært glade og takknemlige for! Med disse tallene klare er vi nær ved å nå vårt budsjetterte mål om bruk av egenkapital.

Dersom du ønsker å gi en julegave til idrettslaget, i forbindelse med ny tråkkemaskin, kan dette gjøres via VIPPS til nummer 591201 eller innbetaling til kontonummer 1594.38.33262. Per i dag mangler vi kr. 57.000 for å nå budsjett, klarer vi det før julekvelden? Fortsettelse følger …

Fotballsesongen 2020

Sesongen i år har vært spesiell. Vi fikk dessverre ikke arrangert verken avspark eller fotballskole slik vi har gjort de siste årene. Covid-19 har stilt strenge krav til smittevern i forbindelse med treninger og kamper. Trenere og lagledere har gjort en fantastisk jobb med å sørge for at vi har kunnet opprettholde aktiviteten på en forsvarlig måte i høstsesongen i henhold til NFFs retningslinjer. Det vil nok ta tid før aktiviteten kan driftes på den måten det ble gjort før Covid-19, men vi skal være godt rustet for å kunne gi barne- og ungdomsfotballen på Brøttum et forsvarlig og godt tilbud utover vinteren og inn i neste sesong. For de som spiller på seniornivå håper vi at det blir mulighet for å trene og spille kamper igjen til neste år, men det er foreløpig usikkert hvorvidt det blir åpnet for dette.

De tradisjonelle dugnadene inkludert hovedlagets dugnader har utgått i år, men dugnadstimene har i stedet blitt brukt på Tømmermyra. Klubbhuset har blitt malt, kiosken pusset opp og gressmatta utbedret. Tusen takk til alle som har bidratt!